-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15243 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دليل حرمت تراشيدن ريش چيست ؟
ابتدا بايد روشن ساخت كه مقصودتان از دليل حرمت تراشيدن ريش چيست ؟ به عبارت ديگر هر حكم شرعي از دو جهت قابل دليل يابي است : الف ) دليل شرعي ؛ مقصود از آن متون و نصوصي است كه حكم الهي را بيان مي كند .اين دليل ها ابزار اصلي فقيه و كارشناس ديني است كه از طريق آن مي تواند حكم الهي را استنباط كند . ب ) فلسفه حكم ؛ مقصود از آن اين است كه چرا خداوند بر موضوع مفروضي فلان حكم را داده است . چنين كاوشي تحقيق فقهي نيست مگر در مواردي كه ( ( كشف فلسفه حكم ) ) در ( ( استنباط حكم ) ) دخيل باشد .در اين رابطه بايد چند نكته را در نظر داشت : اولا، فلسفه همه احكام و جزييات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري مي طلبد .ليكن بطور اجمالي روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد واقعي در متعلق آنهاست. بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيروي كرد .زيرا يقين به وجود مصلحتي در آن هست هر چندبر ما ناشناخته باشد .ثانيا، در جست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت و دليلي مادي و فيزيولوژيك برايش جست و جونمود .اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي طبي يا ...باشيم برخاسته از نگرشي مادي گرايانه است . در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست و آنها با متد تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يا اگرنظري بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاتر داشته باشد .چنان كه در مورد روزه علوم به خواص بهداشتي آن پرداخته اند ولي قرآن مجيد فلسفه اي بالاتر را بيان فرموده و آن ( ( تقوايابي ) ) است . در موردتراشيدن صورت نيز از نظر طبي گفته اند : وجود محاسن براي محافظت ازلثه ها و دندان ها و پوست صورت مفيد است . ج ) از نظر متخصصين پوست نيز وجود محاسن در صورت رعايت نظافت و اصول بهداشتي براي حفاظت از پوست و لطافت آنها مفيد است ، مگر در مورد كساني كه گرفتار قارچ هاي پوستي و ... باشند كه مساله اي استثنايي است . وجود محاسن متناسب باساختار طبيعي بدن مرد مي باشد، و تراشيدن آن تشبه به زنان مي باشد دربحارالانوار، ج 76، ص 112، ح 12، باب 13 در ضمن روايت طويلي از امام صادق ( ع ) تاريخچه اين مساله ذكر گرديده آن گاه امام ( ع ) به فلسفه فوق اشاره كرده و مي فرمايند : ( ( ... وانا نحن نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطره ... ؛ولي ما شوارب را كوتاه مي كنيم و لحيه را باقي مي گذاريم و اين مطابق فطرت است . ) ) در اين باره روايات متعددي در كتب روايي ، از جمله بحارالانوار،معاني الاخبار، تحف العقول ، وسايل الشيعه و ديگر مجامع روايي وجود داردكه ما فقط به ذكر دو روايت از بحارالانوار بسنده مي كنيم : 1- ( ( من كتاب من لايحضره الفقيه قال الصادق ( ع ) اخذ الشارب من الجمعه الي الجمعه امان من الجذام و قال النبي ( ص ) لا يطولن احدكم شاربه فان الشيطان يتخذه مخبايستتر به و قال ( ع ) من لم ياخذ شاربه فليس منا و قال ( ع ) احفوا الشوارب واعفوا اللحي و لا تتشبهوا باليهود و قال ( ص ) ان المجوس جزوا لحاهم و وفرواشواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطره و اذا اخذ الشارب يقول بسم الله و بالله و علي مله رسول الله ( ص ) ... ) ) ، ( بحارالانوار، ج 76،روايت 14، ب 13 ) 2- ( ( عن رسول الله ( ص ) اخفوا الشوارب واعفوا اللحيه ولاتتشبهوا بالمجوس ) ) ، ( بحارالانوار، ج 76، ص 111، ح10، ب 13 ) . ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.